Wednesday, February 24, 2010

Seni & Bakat


Di Malaysia masyarakat blm lagi sampai ke peringkat menghargai seni spt mana di sebelah barat. Pelukis jalanan di Malaysia amat sukar utk mendapat imbuhan kerana kita lihat persembahan mereka setakat melihat semata2.

Sesetengah orang amat mudah utk mempelajari sesuatu sbg contoh mempelajari bermain alat muzik. Saya kebetulannya ada juga minat dlm bidang ini & bolehlah bermain organ utk halwa telinga sendiri & isteri. Tapi bagi sesetengah org pula amat sukar utk memahami note atau score lagu apa lagi utk bermain instrument.

Apa pun apa yg kita buat & orang lain buat perlu saling menghargai kerana seni & bakat tidak sama. Mana lagi ada orang di kurun ini yg dapat menandingi bakat P. Ramlee!

4 comments:

  1. macamana nak kembangkan bakat yang ada... banyak halangan & rintangan yang tak mampu ditempuhi... Sejak dari sekolah sy teringin sangat nak belajar main gitar... sampai sekarang hajat tak tertunai... tu pasal bila tengok org main gitar... perghhh...

    ReplyDelete
  2. Nampaknya saya pun mcm elyana jugak,
    x taulah banyak2 instrument tu gitar yg jd pilihan..
    ada juga cuba belajar main gitar masa muda2 dulu,
    sendiri dengar kira ok jugaklah..
    terpegun jika tengok man kidal beraksi..

    ReplyDelete
  3. Elly, sebenarnya bagus juga kalau kita dpt main at least 1 instrument. Then kita dengar balik bgmana lagu yg kita sendiri "berjaya" mainkan. So skrg baru tau betapa susahnya org main muzik especially orkestra.

    ReplyDelete
  4. Waghih, kalau gitar tak dpt main lagi, try belajar saxaphone pulak. Mana tau boleh ganti Kasim Selamat!

    ReplyDelete