Saturday, February 13, 2010

Perubahan Tetap Berlaku


Di dalam kehidupan seharian kita, tidak dpt dielakkan bahawa perubahan sentiasa berlaku di sekeliling kita. Contoh yg paling dekat ialah usia kita. Cuba perhatikan kulit lengan/tangan kita. Ia berubah hampir setiap hari. Juga perhatikan pokok2 bunga di sekitar rumah kita...apa yg anda lihat?

Namun begitu terdapat ramai yg tak mahu berubah. Kenapa? Sebab tak nak jejaskan keseronokan atau "complacency" & juga tak nak berfikir yg susah2 & tiada " sense of urgency".

Di sini kepimpinan amat penting kerana dialah yg akan menjadi "driver" ke atas corak masa depan yg dipimpin. Ia bermula dgn kepimpinan di peringkat keluarga & seterusnya di peringkat organisasi yg dia bekerja. Dia mesti menjadi seorang yg "stand out" dpd orang lain dgn mengeluarkan idea2 baru supaya yg dipimpin akan terasa suatu peringkat perubahan yg "progressive" & yg mudah difahami oleh semua peringkat.

1 comment:

  1. Betul Azim, nak tak nak perubahan sentiasa dan tetap berlaku sama ada ke atas diri kita, keluarga kita dan/atau persekitaran kita. Apa yang penting kita hendaklah bijak mengendalikan perubahan itu. Kalau tidak kita akan menjadi mangsanya. Wallahu'alam. Salam.

    ReplyDelete