Friday, February 19, 2010

12 Jam Yang Seimbang


Saya teringat semasa belajar di New York dulu, semasa musim sejuk ia bermula bulan November dan berakhir Mac. Salji memang banyak turun terutama di Syracuse. Tahun pertama & kedua seronok juga main salji, masuk tahun ke 3 & ke 4...bila laa salji ni nk habis...terlampau sejuk sehingga ke tulang.

Waktu winter siangnya pendek & malamnya panjang. Pukul 8 pagi masih gelap & pkl 4 ptg dah mula gelap balik. Waktu summer pula siangnya panjang & malamnya pendek. Pukul 5 pagi dah terang & pkl 8 mlm baru nak gelap.

Kesimpulannya...I love Malaysia very much. Waktu siang & malamnya seimbang 12 jam. Kita boleh rancang aktiviti kita dgn lebih mudah tanpa perlu menggigil(takda snow!). Sekarang universiti dah banyak di Malaysia. Saya sarankan kalau anak perempuan better belajar dlm negeri senang diawasi oleh ibubapa. Anak lelaki boleh dilepaskan jauh sedikit kerana dia perlu belajar berdikari lebih awal namun pemantauan perlu ada juga.

5 comments:

  1. Betul Tn... M'sia is the best ..bak kata pepatah
    hujan emas dinegeri org, hujan batu dinegeri sendiri.., baik lagi dinegeri sendiri,
    Yg berhijrah tu mungkin terikat,dah kahwin ngan org sana atau mengejar gaji yg lebih tinggi ..
    Bila merantau lama sikit kat oversea.., rindu dan teringat makanan di sini...
    opps lupa nak perkenalkan diri..
    sy Yusop Saad (TNB Jasin) guna nama Waghih..
    Waghih ni bahasa N9 maksudnya ...Waris...

    ReplyDelete
  2. Tahniah Waghih dah masuk blog Bos. Sayapun dah ada blog sendiri hasil motivasi drpd blog Bos ini. Baru nak mencuba. Sama-sama kita sharing dan benefiting.

    ReplyDelete
  3. syabas Bakawali...perhaps to start the ball rolling, is there any "impossibles" in the world? mission impossible pun dah jadi possible...

    ReplyDelete
  4. 'Nothing is impossible, i belief'. Jika ada yang kita rasa'impossible' ketika ini mungkin sebab keupayaan kita yang masih terbatas atau 'hijab' belum terbuka lagi.

    ReplyDelete