Monday, January 25, 2010

Balance in Life

Sifat manusia ada ketawa, sedih, diam, ramah dsbnya. Setengah orang dia bersifat panas baran...tapi malangnya dia tak tahu yg semua manusia mempunyai sifat baran tetapi sejauh mana dia control sifat ini supaya tidak digunakan di tempat yg tak sepatutnya.

Kenapa kita mesti bersifat panas baran? Di mana sikap pemaaf kita yg dianjurkan oleh Rasulullah SAW. Setengah orang dah ber"title" haji tetapi masih tidak "pandai" menjaga hati kawan, rakan ataupun sdr mara.

Cuba kita renungkan sikap yg mana melekat pada diri kita? Kalau kita tengok seekor anak kucing pun, ia memerlukan belaian mesra oleh tuannya. Kucing pun pandai terasa hati dgn tuannya sekira tuannya tidak melayan dgn baik...

2 comments:

  1. Betul Azim, semua orang mempunyai nafsu yang tidak baik atau nafsu ammarah, tetapi sejauh mana dia dapat kawal nafsunya itu lebih penting. Sebab itu ramai yang bertitel haji pun, mempunyai kelakuan buruk selagi imannya tidak terbina. Sebab itu, pembinaan iman amat penting dalam kehidupan. Rasulullah s.a.w. mengambil masa tiga belas tahun di Makkah untuk membina iman para sahabat dan ditambah beberapa tahun lagi di Madinah.

    ReplyDelete
  2. Saya setuju dan sependapat dengan Hj Azim. Pernah saya terbaca, mengatakan segala perlakuan seseorang itu bergantung juga pada hatinya. Membentuk hati yang bersih bukan lah mudah tetapi ianya juga bukanlah satu yang mustahil...Amat sukar untuk menjumpai golongan seumpama ini...Entah mana silapnya....Ada yang mengatakan segalanya bermula dari ibubapa dalam mendidik anak2 membentuk perlakuannya...Dalam menghadapi era dunia yang kian mencabar hari ini, individu itu sendiri juga perlu peka dalam membentuk sahsiah diri....tak akan jatuh maruah dengan merendah diri kita sesama manusia.

    ReplyDelete