Saturday, January 16, 2010

Asal usul...

Saya tertarik apabila bercakap mengenai masyarakat majmuk di Malaysia. Melayu, Cina, India, Serani, Iban, Kadazan & di Melaka ada Portugis. Bila direnung & ditenung wajah masing2, saya tertanya2mana dia wajah asal Melayu, Cina, India dsbnya?

Anak saya Fakhrurrazi(nama glamor Yo)ditegur oleh pekedai Cina dgn bahasa mandarin. Dia ingat Yo org Cina. Orang kata wajah saya pun ada iras Cina...mungkin betul sebab nenek saya dulu ada waris di Kg Cina, Kota Bharu!

Namun isteri saya pula salsilahnya dari Pagar Ruyong, Indonesia. Beberapa tahun lepas keluarga sebelah isteri saya ada buat perjumpaan besar keluarga sempena Aidilfitri & berjaya mengumpulkan 300 keluarga. Bila digali asal usul, rupanya keluarga isteri saya adalah dari keturunan kesultanan di Pagar Ruyong...cuma dah 7 keturunan. Keluarga besar istana Pagar Ruyong banyak telah berhijrah ke Tanah Melayu & berada di Negeri 9, Pahang & Kelantan.Isteri saya pun ada iras wanita Sumatera!

No comments:

Post a Comment