Monday, January 18, 2010

Budaya Menunggu...

Semalam saya lalui Sg Merab & kws industri Bangi. Lampu jalan banyak yg tak nyala. Dalam hati saya kata mungkin majlis perbandaran di sini menunggu aduan kot...kereta dah lah banyak & ada juga simpang yg gelap. Saya rasa masyarakat Malaysia ni lebih suka menunggu untuk bertindak dpd bersikap proaktif.

Di mana silapnya? Saya rasa mungkin juga disebabkan kita tak pernah rasa susah & hidup kita tak pernah diduga...Tapi kalau Malaysia mahu melangkah ke World Class sepatutnya perkara asas sebegini tidak menjadi masalah.

In any failure, there is somebody who does not do his work!

4 comments:

  1. Salam.. saya rasa, ramai yang ada sikap.. "takpelah.. agaknya dah ada orang yang complain dah ni.. Ok lah tu..".. It ended up, takde sape yang complain..

    ReplyDelete
  2. Ya sdr Suhaimi...sikap takpe ni bahaya. Akhirnya kadok naik junjung! Cuba kita tengok sikap orang Korea atau Jepun. Kualiti dah jadi budaya hidup mereka. Nampak sampah sikit terus dikutipnya sbb dia sayangkan negara mereka...dari kekotoran!

    ReplyDelete
  3. Betul En Azim.. Pengalaman saya bekerja dengan orang Korea dan Jepun, they are very high discipline, compared to mereka yang dari Middle East.. Kadangkala tertanya juga, sedangkan Islam sentiasa mengajar penganutnya berdisiplin (melalui tatacara ibadat), tapi kenapa zahirnya seringkali sebaliknya. Wallaahu a'lam..

    ReplyDelete
  4. sdr Hang Azim, klu dulu LLN skrg TNB sepatutnya diberi kepercayaan tugas pemasangan & selenggara lampu2 jalan, tapi skrg jkr & majlis bandaraya pula ambilalih, utk apa ???, sekurang2nya kroni dpt cari makan, tapi kualiti tidak sampai spt kontraktor negara Jepun & lain2 negara. Org tetap persalahkan TNB psl xde nama sykt dipapar pada tiang lampu majlis.

    ReplyDelete