Friday, March 5, 2010

Timur dan Barat

Kita telah ditakdirkan lahir di Malaysia & negara kita berada di sebelah timur mengikut globe. Cuaca sepanjang tahun agak panas & hujan agak lebat. Jadi kita berada di negara panas lembab.

Di sebelah barat pula mengalami cuaca 4 musim. Musim sejuk,luruh, bunga & panas. Pigmen kulit kita juga berbeza...ada putih kuning, putih pucat, sawo matang dsbgnya.

Namun kenapa Barat kelihatan lebih bersih & tertib bila berdepan dgn masyarakat? Cuba kita rayau2 di sekitar bandar...sure akan jumpa sampah sarap. Di Barat kebanyakan tempat bersih. Tapi mcm mana pula dgn Jepun & Singapura? Mereka berada di Timur namun negara mereka juga bersih!

2 comments:

  1. Sepatutnya kita orang-orang Islam menjadi contoh dari segi kebersihan, kerana mafhum sebuah hadith nabi "kebersihan adalah sebahagian daripada iman". Ertinya orang beriman mestilah mengamalkan kebersihan.

    ReplyDelete
  2. saya setuju..setakat dah merantau x berapa tempat ni, Jepun, Australia, Singapura ,China, Hong Kong...,berbeza sungguh jika dibandingkan dgn bumi islam - Arab, Indon dan Msia.
    Mungkin penguatkuasaan, kesedaran sivik dan disipli diri memainkan peranan penting dlm hal ini.
    p/s:ttp org Singapore bila masuk M'sia jer abis dilanggarnya.

    ReplyDelete